30 Aralık 2012 Pazar

Pannettone = Mutluluk

Bir Yılbaşı klasiği olan panettone kullanılan malzeme, besin değeri ve kaloriden yana zengin bir ekmek ve senede sadece bir ay üretiliyor. 
İçinde kullanılan her malzemenin bir anlamı bulunmakta..
Üzüm = para
Portakal = aşk
Limon = sağlık ve sonsuzluk gibi…
Ancak ne kadar çok böyle simgesel anlamı olan malzeme o kadar çok tat ve mutluluk felsefesi zamanla unutulmaya yüz tutmuş. Bu da modern panettoneler de kalite düşüşü yaratmış doğal olarak.
Aralık ayı bitmeden yapacaklarım arasında yılbaşı ekmeği vardı. Geçenlerde Karafırın'ın yaptığı yılbaşı ekmeğini tatma fırsatımız oldu. Dış kabuğu sert olmadığı halde lezzeti yerindeydi. Ben hangi tarifi kullanayım ne yapayım derken her zamanki gibi her derde deva sevgili Zinnur'un bloğunda buldum istediğim tarifi. Biraz değiştirdim ve yarım ölçüsünü yaptım ( sonradan da pişman oldum yarım ölçü yaptığıma) Tarifin orjinali için buraya bakabilirsiniz.


  • 1 bardak kuru uzum
  • 2/3 bardak ilik su ve 2 yemek kaşığı sıcak su 
  • 3 3/4 bardak un
  • 2/3 bardak seker
  • 1/2 tatlı kaşığı tuz
  • 1/2 tatlı kaşığı kuru maya
  • 1/4 tatlı kaşığı limon kabuğu rendesi
  • 1/2 vanilya cubuğu (boyuna kesilmiş olacak)
  • 3 yumurta (oda sıcaklığında)
  • 1 yemek kaşığı bal
  • 12 1/2 yemek kaşığı tereyağ (10 1/2 yemek kaşığı yumuşak, 1 yemek kaşığı erimiş ve 1 yemek kaşığı soğuk)
  • 2/3 bardak portakal, limon veya turunç şekerlemesi küçük kesilmiş


* Kuru üzümleri sıcak su ile ıslatın.* Un, şeker, tuz, maya, limon kabuğu rendesi ve vanilya cubuğunu mikserinizin kasesine alıp, düşük hızda karıştırın. 
* Yumurta, 2/3 bardak ılık su ve balı başka bir kasede karıştırıp unlu karışıma ekleyin.
* Yumuşak tereyağı kaşık kaşık ekleyerek çırpın ve ayarı orta hıza çıkararak 8 dakika çırpın. 
* Hamuru büyük bir kaseye alin, üzerini strecle kapatıp soğuk, kapağı kapalı fırında 12 saat kadar mayalanmaya bırakın.



Bu aşamada vanilya çubuğunu bulup, hamurdan çıkarın. 
* Senede bir kere yapılacak tarif için  kalıp almak yerine 1 numaralı çemberin içine yağlı kağıt ile kapladım ve bu kalıbı kullandım.
* Hamuru  unlu zemine alin, üzerine un serpip yuvarlak, kalıba girebilir boyuta getirin. 
*Bu aşamada tekrar 3 saat kadar mayalanmaya bırakmak gerekiyor.  Sabah kahvaltıda yemek istediğim için bu aşamayı hızlandırdım. Fırını 50 dereceye getirip 30-45 dakika hızlı mayalanmaya bıraktım.
*  Fırına vermeden önce üzerine büyük bir çarpı çizip ortasına 1 kaşık tereyağı bırakın. Bu ekmeğin dış kabuğunun sertleşmesini sağlıyor.
* 175 derece fırında 35-40 dakika kadar fırınlayın.

Bez torbada beklediği sürece uzun zaman bayatlamadan saklana bilen bu lezzet üpü ekmek tarifini deneyeceklere şimdiden afiyet olsun.

1 yorum:

PEMBE MASALLAR ATOLYESİ dedi ki...

Canım sağlıklı,huzurlu bol kazançlı sevdiklerinle beraber musmutlu bir yıl diliyorum.